Jaarverslag 2015, SCA Hygiene - page 14

Stichting Pensioenfonds SCA Jaarverslag 2015
13
6. Kosten
6.1 Algemeen
Het bestuur streeft naar een optimale verhouding tussen kwaliteit en
kosten gegeven de uit te voeren pensioenarbeidsvoorwaarden en het
risicoprofiel.
Hiertoe voert het pensioenfonds een zorgvuldig beleid in al haar
activiteiten en probeert het daar waar mogelijk kosten te besparen via
onder meer referentieonderzoek, heronderhandelingen en wisseling van
dienstverleners.
De kosten worden opgesplitst in kosten voor:
-
pensioenbeheer (uitvoering)
-
vermogensbeheer
Een gedetailleerd en historisch overzicht wordt in een tabel
weergegeven.
BTW belasting
Het fonds moet omzetbelasting (BTW) betalen van 21,0% (2015: euro
193 duizend, euro 96 per deelnemer) over haar kosten pensioenbeheer
en - beperkt - ook bij vermogensbeheer.
Bij de pensioenfondsdeelnemers is er geen draagvlak voor deze hoge
belasting. In andere landen dan Nederland hebben overheden besloten
op basis van een uitspraak van het Europese Hof pensioenfondsen vrij
te stellen voor BTW.
In Nederland heeft de regering besloten, op basis van dezelfde
uitspraak, dat pensioenfondsen wel BTW plichtig zijn. Via de
Pensioenfederatie wordt deze belasting aangevochten, mede bij het
Europese Hof. Het fonds heeft in december 2015 besloten mee te doen
aan een class-action via AZL voor een claim van vrijstelling BTW voor
zowel de DB en de DC componenten van het pensioenreglement.
Kosten vanuit wetgeving
In de afgelopen jaren heeft de politiek vele nieuwe wetten aangenomen
die de uitvoering van pensioenfondsen beïnvloeden en die kosten voor
uitvoering verhogen. Deze kosten worden betaald uit de algemene
middelen van het fonds en gaan dus ten koste van de pensioenen van de
deelnemers. Ondanks alle inspanningen van het fonds om deze kosten
zo laag mogelijk te houden zorgen deze wetswijzigingen voor
incidentele maar ook structureel hogere kosten en dus lagere
pensioenen.
Internationaal gezien loopt Nederland door afwijkende BTW heffing en
extra wetgeving het risico dat uitvoering van pensioen in Nederland niet
meer internationaal concurrerend is.
Een overzicht van enkele recente, belangrijke wettelijk aanpassingen
(niet compleet) en maatregelen van het bestuur wordt in onderstaande
tabel gegeven:
Stichting Pensioenfonds SCA
Nieuwe wet geving die leiden t ot incident ele en st ruct urele kost enverhogingen
Wetgeving
Jaar
M aatregelen fonds
Nieuw fiscaal kader
2014 Aanpassing pensioenregeling
Wet versterking bestuur pensioenfondsen
2014 Aanpassingen reglementen, extra
opleiding, etc
Aanpassingen FTK
2014 Introductie nieuwe UFR,
aanpassingen berekeningen
dekkingsgraden etc
Nieuw fiscaal kader en leeftijd 67 met 100k limiet 2015 Nieuwe pensioenreglement,
uitvoeringsovereenkomsten, etc
Aanpassingen FTK
2015 Weer een nieuwe UFR,
herberekeningen; introductie nieuwe
haalbaarheidstudie en herstelplan,
aanpassingen ABTN voor
risocoprofiel, crisisplan,
integriteitsrisico's etc..
Besluit BTW
2015 Ondanks uitspraak Europees Hof
handhaving besluit BTW
verplichting voor pensioenfondsen
Wet communicatie
2015 Introductie Pensioen 1-2-3
Vereiste systematische risico-analyse
2015 Handhaving DNB
In 2015 is een nieuwe (wettelijke) haalbaarheidsstudie geïntroduceerd
en een nieuwe herstelplanberekening. Mede vanwege de verplichte
afstemming over het risicoprofiel met sociale partners was het fonds
genoodzaakt een nieuwe Asset Liability Management (ALM) studie uit
te voeren. Deze studies zorgden in 2015 voor extra kosten (euro 40
duizend) voor het pensioenfonds.
6.2 Kosten pensioenbeheer
De kosten pensioenbeheer omvatten alle andere kosten dan die van
vermogensbeheer, zoals kosten voor administratie, bestuur, directie,
advies, intern- en extern toezicht etc..
Naast de kostenverhogende maatregelen als gevolg van nieuwe
wetgeving heeft het bestuur in 2015 extra kosten gemaakt voor
vernieuwing van de website om dit communicatiemedium optimaal te
houden voor de deelnemers. Ook zijn de kosten toegenomen vanwege
het wegvallen van de synergie van de multi-opf rechtsvorm waardoor
het fonds sommige kosten niet meer kan delen. Dit betreft met name
kosten voor de accountant, de certificerende actuaris, de directie en de
Visitatie Commissie.
In Nederland variëren kosten uitvoering bij pensioenfondsen per tussen
circa euro 100 en 1.500 (Bron: LCP Netherlands Werk In Uitvoering
Bij Pensioenfondsen 2014).
De kosten per deelnemer
bij het fonds (deelnemer conform definitie
Pensioen Federatie: de actieve deelnemers plus gepensioneerden, 1.999)
van circa euro 440 liggen onder het gemiddelde van Nederland.
Voor 2016 verwacht het bestuur relatief lagere uitvoeringskosten ten
opzichte van 2015 door maatregelen van het bestuur zoals vermindering
van de complexiteit van het pensioenreglement. Ook verwacht het
bestuur lagere eenmalige kosten.
6.3 Kosten vermogensbeheer
De kosten vermogensbeheer omvatten alle kosten voor het beheer van
het vermogen, inclusief kosten Investerings Commissie.
De
vermogensbeheerkosten
bij het pensioenfonds zijn laag omdat het
bestuur een bewust kostenbeleid hanteert bij haar vermogensbeheer,
bijvoorbeeld in haar keuze tussen actief en passief beheer, de
complexiteit van de beleggingsproducten en de selectie van managers
mede in relatie tot prestatievergoedingen.
De vermogensbeheerkosten worden uitgedrukt als kosten ten opzichte
van het totaal gemiddelde beheerde vermogen in hondersten procenten
ofwel ‘basispunten’.
In 2015 stegen de kosten met circa 4 basispunten van 39 tot 43
basispunten door hogere transactiekosten, mede in relatie tot aanpassing
van de beleggingsstrategie van het EMD fonds, en verschuivingen van
vermogen naar andere vastgoedbeleggingen met een betere
rendement/kostenverhouding maar met hogere kosten. De kosten zijn
daarmee nog steeds, op basis van beschikbare benchmarks, laag.
Benchmarkonderzoeken in Nederland (Bron: CEM 2014) geven aan
Stichting Pensioenfonds SCA lagere dan gemiddelde kosten voor
vermogensbeheer realiseert. De kostenopgave wordt verstrekt door MN.
1... ...
Powered by FlippingBook