Page 10 - SCA_jaarverslag_2011

Basic HTML Version

Stichting Pensioenfonds SCA Jaarverslag 2011
9
Uitgelicht: Pensioenontwikkelingen
Contouren van een nieuw pensioenstelsel
Het pensioenakkoord dat de centrale organisaties van
werkgevers en werknemers in juni 2010 met elkaar
hadden gesloten, heeft in het gehele verslagjaar de
gemoederen flink bezig gehouden. Centraal stond daarin
het achterbanoverleg bij het FNV. Sociale partners
slaagden er uiteindelijk in om het kabinet aan de
voorstellen voor een nieuw pensioenstelsel te binden.
Een en ander in de vorm van een zogenaamd
Uitwerkingsmemorandum van juni 2011. Vervolgens
wist minister Kamp van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid (SZW) te bereiken dat zich in de
Tweede Kamer een meerderheid aftekent die bereid is om
het akkoord op hoofdlijnen te steunen. Daarvoor moest
hij wel enkele toezeggingen doen en was het zinvol om
het akkoord op onderdelen nader te verduidelijken.
In betrekkelijke stilte vinden thans enige onderzoeken
plaats als voorbereiding op een wijziging van de
Pensioenwet en daarbinnen van het financieel
toetsingskader. Van groot belang is dat het nieuwe stelsel
de toets van de Europese en supranationale regelgeving
kan doorstaan, met inbegrip van het collectief of
individueel invaren van de pensioenrechten die onder het
huidige, nominale contract zijn opgebouwd. Zonder het
invaren zouden de effecten van het nieuwe stelsel gering
zijn en duurt het nog vele jaren voordat de beoogde
doelen worden bereikt.
De besturen van de pensioenfondsen hebben zich in het
verslagjaar over het algemeen laten informeren over de
contouren van het reële pensioencontract en de
informatie zoveel als mogelijk geanalyseerd. In dit
verband is geconstateerd dat op belangrijke onderdelen
van het reële contract nog nadere uitwerkingen worden
gemist. De daadwerkelijke wetgeving wordt overigens
eerst in het begin van 2013 verwacht. Niet alleen zal deze
wetgeving moeten worden afgewacht, de besturen zullen
tevens de uitkomsten moeten afwachten van het
arbeidsvoorwaardenoverleg
tussen
de
decentrale
organisaties van werkgever(s) en werknemers in hun
bedrijfssector
of
onderneming.
Daarbij doet zich het vraagstuk voor hoe cao-partijen en
fondsbesturen nu en in het kader van het reële
pensioencontract aankijken tegen hun toekomstige
onderlinge taak- en verantwoordelijkheidsverdeling.
Tenslotte zal de communicatie naar alle belanghebbenden
alvast kunnen worden opgepakt. Dit mede omdat de
maatschappelijke onrust over de toekomstbestendigheid
van het pensioenstelsel voorlopig onverminderd groot
blijft. In dit verband is het opmerkelijk maar niet
onlogisch dat in toenemende mate aandacht wordt
gevraagd voor de positie en de belangen van de jongere
deelnemers aan de collectieve pensioenregelingen.
Financieel crisisplan
De krediet-, schulden- of eurocrisis heeft de besturen van
de meeste pensioenfondsen genoodzaakt tot het opstellen
van herstelplannen. Dit proces, alsmede de maandelijkse
monitoring van de financiële situatie en de jaarlijkse
evaluatie van de plannen, hebben de Nederlandsche Bank
(DNB) ertoe gebracht om de besturen op grond van een
beleidsregel te verplichten een financieel crisisplan op te
stellen. Deze verplichting is, zonder nadere wetgeving,
opgelegd op grond van het bestaande voorschrift van het
voeren van een beheerste en integere bedrijfsvoering.
Alle fondsen dienden uiterlijk 1 mei 2012 over een
dergelijk plan te beschikken. De bedoeling is dat de
fondsbesturen beter op een crisis zijn voorbereid dan op
de huidige. Daarom moet vooraf op fondsniveau worden
gedefinieerd wanneer sprake is van een crisissituatie en
op welke wijze en met welke maatregelen deze crisis zal
worden bestreden.
De lopende herstelplannen
Ondertussen bleef ook in het onderhavige verslagjaar het
herstel van de financiële situatie van de pensioenfondsen,
langs de uitgezette herstelpaden en in het beoogde tempo,
van de besturen alle aandacht vragen. De lage stand van
de rente en de volatiliteit van de financiële markten van
aandelen en obligaties, aangewakkerd door rapportages
over de gedaalde kredietwaardigheid van overheden en