Page 11 - SCA_jaarverslag_2011

Basic HTML Version

Stichting Pensioenfonds SCA Jaarverslag 2011
10
particuliere bedrijven, dwongen tot grote alertheid. In dit
verband wordt het bestaande wettelijke toezichtkader als
knellend ervaren en niet langer toegeschreven op de
realiteit. Tevens moet echter worden vastgesteld dat het
bestaande, wettelijke regime voor DNB weinig
mogelijkheden biedt voor afwijkingen.
In het verslagjaar heeft DNB desondanks getoond oog te
hebben voor de positie van de pensioenfondsen. Zo is
bijvoorbeeld het premiebeleid tijdens herstel nader
gedefinieerd en werd toegestaan dat de premies in 2011
niet behoefden bij te dragen aan het herstel. De eis van
kostendekkendheid stond niet ter discussie. Voorts heeft
de toezichthouder in het kader van de op te leveren
evaluaties van de herstelplannen besloten een correctie
toe te passen op de rentetermijnstructuur ultimo
december 2011 en de voorgenomen kortingen in
percentage te maximeren. De evaluaties dienen te worden
gebaseerd op de gemiddelde rente over het laatste
kwartaal van 2011, terwijl de aan te kondigen,
noodzakelijke kortingen mogen worden beperkt tot
maximaal 7%. Hoewel deze maatregelen een aantal
pensioenfondsen uit de acute problemen helpen, blijft in
de pensioensector de opvatting overheersen dat grote
behoefte bestaat aan meer structurele maatregelen.
Voorts wordt om een soepeler opstelling door DNB
gevraagd in de aanloopjaren naar de invoering van de
reële pensioencontracten.
Alternatieve bestuursmodellen en het initiatief-
wetsvoorstel Koser Kaya/Blok
Tegelijk met het pensioenstelsel dat de inhoud en
materiële uitkomst van de pensioentoezegging raakt,
heeft het kabinet in het verslagjaar de governance van
pensioenfondsen ter discussie gesteld.
Minister Kamp publiceerde een voorontwerp van wet,
waarin voor de paritair samengestelde fondsbesturen
alternatieve modellen worden voorgesteld. Met deze
alternatieven wil de bewindsman in de eerste plaats
bereiken dat de deskundigheid van fondsbesturen wordt
vergroot.
Daarnaast wil hij dat de fondsorganen een juistere
afspiegeling gaan vertonen van de samenstelling van het
deelnemersbestand en dat rekening wordt gehouden met
de mate waarin door welke belanghebbende doelgroepen
risico’s worden gedragen. Voorts wil de minister het
interne toezicht versterken en moet een efficiëntere
organisatie worden bereikt door stroomlijning van de
bestaande taken van de onderscheiden fondsorganen.
Naar verwachting zal het wetsvoorstel in het eerste
kwartaal van 2012 bij de Tweede Kamer worden
ingediend. Uit de intenties van de minister moet worden
afgeleid dat hij het wetsvoorstel separaat van de grote
pensioenstelselherziening
wil
afhandelen.
Het
initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Koser
Kaya (D66) en Blok (VVD) wordt naar verwachting
meegenomen met het genoemde wetsvoorstel van
minister Kamp.
Toezichtontwikkelingen
DNB herinnert de fondsbesturen voortdurend aan de
onderzoeksrapporten en aanbevelingen van de
Commissie Frijns. Met name wijst de prudentieel
toezichthouder op de noodzaak van het vergroten van het
inzicht in de beleggingen, het beleggingsproces en op het
ontwikkelen van een beter risicomanagement. De AFM
publiceerde in het verslag de resultaten van een specifiek
onderzoek naar de inzichtelijkheid in en transparantie van
de uitvoeringskosten van pensioenfondsen, waaronder de
kosten van het vermogensbeheer. Voorts vroeg de
gedragstoezichthouder aandacht voor de kwaliteit van de
administratie, met name voor de juistheid en volledigheid
van de uniforme pensioenoverzichten (UPO’s). Beide
toezichthouders hebben als schot voor de boeg reeds
aangekondigd stevig toezicht te gaan houden op de
nakoming van de verplichtingen onder het regime van
reële pensioencontracten. Zij verlangen in dit kader
heldere normen voor de financiële opzet en de
communicatie over risico’s.
Bron: AZL