Page 13 - SCA_jaarverslag_2011

Basic HTML Version

Stichting Pensioenfonds SCA Jaarverslag 2011
12
5. Governance pensioenfonds
5.1 Samenvatting
Goed bestuur (governance) heeft drie hoofdelementen:
1.
Organisatie van bestuur;
2.
In controle zijn op beleid en uitvoering;
3.
De ambitie hebben om voor stakeholders best-practice
beleid en uitvoering te realiseren.
De organisatie van bestuur is in de basis gelijk gebleven als bij
de oprichting van het pensioenfonds op 31 december 2010.
Aanscherping van bestuursdocumenten/reglementen heeft
plaatsgevonden. Het bestuur is van mening dat het in controle is
geweest gedurende 2011 over beleid en uitvoering, inclusief
risicobeheer. In 2011 heeft het bestuur extra geïnvesteerd in
verbetering van communicatie en transparantie voor
deelnemers. Daar aanhoudende focus op kostenefficiëntie zijn
uitvoeringskosten wederom gedaald.
5.2 Beleid, uitvoeringskosten en deskundigheid
In 2011 heeft het bestuur zich gericht op bestendiging van de
organisatie van bestuur mede door aanscherping van de
volgende beleidsdocumenten:
-
Actuarieel Bedrijfs Technische Nota (ABTN): aangepast;
-
Reglement Investerings Commissie: aangepast;
-
Reglement Bestuursbenoemingen en Deskundigheidsplan:
vernieuwd en nieuw;
-
Reglement Verantwoordingsorgaan: aangepast;
-
Klachtenprocedure: aangepast.
Betreft uitvoering en beleid heeft het bestuur sterke focus gehad
op vermogensbeheer, verbetering communicatie,
deskundigheid, verbetering rapportage voor monitoring en
risicobeheer en deskundigheid bestuur. In betreffende
hoofdstukken van dit jaarverslag wordt hier toelichting op
gegeven.
Uitvoeringskosten
Het bestuur streeft naar een optimale verhouding tussen
kwaliteit en kosten gegeven de uit te voeren
pensioenarbeidsvoorwaarden en het risicoprofiel. Hiertoe voert
het bestuur een zorgvuldig beleid in al haar activiteiten en
probeert het daar waar mogelijk kosten te besparen. Het bestuur
heeft ervoor gekozen om de aanbevelingen ‘uitvoeringskosten’
van de koepelorganisatie van de pensioensector (de
Pensioenfederatie) al voor 2011 uit te voeren (zie tabel). Naar
mening van het bestuur is de dienstverlening verbeterd tegen
(wederom) lagere kosten. De
vermogensbeheer kosten
zijn
relatief laag omdat het bestuur een bewust kostenbeleid hanteert
bij haar vermogensbeheer, bijvoorbeeld in haar keuze tussen
actief en passief beheer, de complexiteit van de
beleggingsproducten en de selectie van managers mede in
relatie tot prestatievergoedingen. De nieuwe organisatievorm
multi-opf stelde het fonds in staat haar tarieven scherper uit te
onderhandelen. De
pensioenbeheerkosten
zijn in 2011
wederom gedaald mede door nieuwe tariefafspraken in het
kader van de nieuwe multi-opf organisatie vorm. Wel zijn de
tarieven gemiddeld in de sector. Beide ringen hanteren voor het
moment eigen regelingen waardoor synergievoordelen
gelimiteerd zijn.
Deskundigheid
In 2011 heeft het bestuur een inhaalslag gemaakt omtrent
inventarisatie en borging deskundigheid. Op basis van de
nieuwe aanbevelingen ‘Deskundigheid en Competent Bestuur’
van de Pensioenfederatie is er een nieuw reglement opgesteld
(Reglement Bestuursbenoemingen en Deskundigheidsplan).
Hierin zijn ondermeer de benoemingsprocedures aangepast, is
er een functieprofiel bestuurslid opgesteld en zijn er bepalingen
rondom (zelf)evaluatie bestuur opgenomen. De deskundigheid
van het bestuur is opnieuw geëvalueerd en geclassificeerd in de
door de toezichthouder benoemde deskundigheidsniveaus 1 en
2. Deze analyse heeft getoond dat op alle door de
toezichthouder gedefinieerde deskundigheidsgebieden het
bestuur ruimschoots aan de deskundigheidseisen voldoet.
5.3 Verslag van de commissies
In 2011 is geen gebruik gemaakt van de Juridische- en Audit
Commissie. Gerelateerde onderwerpen zijn tijdens de reguliere
bestuursvergaderingen door het voltallige bestuur behandeld.
De Investerings Commissie doet haar verslag in Hoofdstuk 6
Vermogensbeheer.
5.4 Naleving wet- en regelgeving
Het afgelopen jaar zijn aan Stichting Pensioenfonds SCA geen
dwangsommen of boetes opgelegd. Er zijn door DNB geen
aanwijzingen aan de fondsen gegeven, noch is een
bewindvoerder aangesteld of is bevoegdheidsuitoefening van
organen van de fondsen gebonden aan toestemming van de
toezichthouder.
Ring H
heeft van eind oktober 2010 tot en met
eind juli 2011 een hogere dekkingsgraad behaald dan 105%.
Vanwege de negatieve vooruitzichten in 2011 is het herstelplan
uit 2009 gehandhaafd.
Ring P
heeft van eind september 2010
tot en met juli 2011 een hogere dekkingsgraad behaald dan
105%. Vanwege de negatieve vooruitzichten in 2011is het
herstelplan uit 2009 gehandhaafd.
5.5 Verwachtingen
Het bestuur verwacht grote veranderingen in governance mede
door nieuwe wet- en regelgeving. Het bestuur voorziet dat
sociale partners in 2012 in overleg zullen treden over de impact
van het nieuwe pensioenakkoord op de
pensioenarbeidsvoorwaarden van SCA Hygiene en Packaging.
Sti chting Pensioenfonds SCA
Ui tvoeringskosten in euro x 1.000
2011 %
*
2010 %*
2011 %*
2010 %*
Vermogensbeheer:
Uit Mn rapportage: beheerkosten beleggingen
661 30
578 27
629 30
446 22
Uit Mn rapportage: kosten bewaarloon
24 1
21 1
22 1
21 1
Uit Mn rapportage: rendement gedreven kosten
13 1
7 0
12 1
6 0
Uit AZL rapport age: addit ionel kosten
11 0
31 1
12 1
128 6
Vermogensbeheerkosten in jaarrek.
708 32
637 30
675 32
601 29
Schat t ing t ransact iekost en
466 21
438 21
442 21
423 21
Vermogensbeheer total e kosten
1.174 53
1.075 51 1.117 53
1.024 50
Pensioenbeheer
662 30
804 38
624 30
717 35
Pensioenbeheer per dee lnemer in euro
405
477
399
469
- waarvan kosten extern toez icht
22
32
22
30
Ui tvoeringskosten totaal
1.836 82
1.879 88 1.741 82
1.741 85
Aant al deelnemers (act ieven en gepensioneerden) 1.635
1.687
1.562
1.528
Gemiddelde vermogen in euro miljoen
223
213
212
205
* Kosten uitgedrukt ten opzicht e van gemiddelde vermogen x 100 (basispunt en oft ewel bps)
Ring H
Ring P