Jaarverslag 2012, Stichting Pensioenfonds SCA - page 11

Stichting Pensioenfonds SCA Jaarverslag 2012
10
eigen traject en tempo gevolgd, terwijl de aanvankelijke
plannen tot vervroeging en verlate ingang van de AOW
(flexibilisering) zijn geschrapt.
Tenslotte wil het nieuwe kabinet de verhoging van de
AOW-leeftijd nog versnellen en het LAM pas introduceren,
nadat de 67-jarige leeftijd is bereikt. De eigen koers met de
AOW stelt de pensioenfondsen, strevend naar gelijktijdige
uitbetaling van AOW en aanvullend pensioen, voor
uitvoeringstechnische problemen. Naast de
kabinetsvoornemens met betrekking tot de AOW heeft het
voorstel tot een inperking van de uitkeringsduur in de Anw
mogelijk gevolgen voor het nabestaanden- en Anw-
hiaatpensioen niet missen. De concretisering van dit voorstel
zal moeten worden afgewacht.
De overheid is de pensioensector tegemoet gekomen om niet
in twee maar in één stap de fiscale begeleiding van de
aanvullende pensioenopbouw aan te passen aan de gewenste
verhoging van de pensioeningangsleeftijd. Twee stapjes in
2013 (naar 66 jaar) en 2015 (naar 67 jaar) werden tot één
stap in 2014 (van 65 naar 67 jaar) teruggebracht. Hierdoor
kan de aanpassing van de diverse pensioenregelingen en
administratie beperkt blijven tot één operatie.
Dit voordeel lijkt overigens te verdwijnen als het kabinet-
Rutte II met ingang van 2015 besluit tot een nog
verdergaande beperking van de maximale jaarlijkse
pensioenopbouw. De Tweede Kamer heeft het kabinet om
een rapportage van de effecten voor de diverse generaties
gevraagd. Daarnaast bestaat het voornemen om de fiscale
facilitering te beperken tot inkomen tot € 100.000
(aftopping).
Governance
De governance van pensioenfondsen, op onderdelen
onderwerp van jarenlange discussie binnen de
pensioensector en van politieke belangstelling, liet in het
onderhavige verslagjaar enkele nieuwe ontwikkelingen zien.
In het verslagjaar is de Eerste Kamer akkoord gegaan met
voorstellen tot vergroting van de medezeggenschap van
gepensioneerden bij pensioenfondsen. Deze voorstellen zijn
voortgekomen uit een initiatief van de Tweede Kamerleden
Koser Kaya (D66) en Blok (VVD). De inwerkingtreding is
vervolgens door staatssecretaris Klijnsma bepaald op 1 juli
2014.
In de ogen van het kabinet biedt de onderhavige wet
evenwel slechts een oplossing op een deelterrein en worden
de eigen voorstellen (zie hierna) als een integrale benadering
van de problematiek beschouwd.
Het wetsvoorstel tot versterking van het bestuur van
pensioenfondsen gaat niet alleen in op de hierboven
bedoelde positie van de gepensioneerden. Het kabinet wil
namelijk de deskundigheid van fondsbesturen bevorderen,
het intern toezicht versterken en de diverse organen en taken
stroomlijnen.
Onderdeel is het aanbieden van alternatieve
bestuursmodellen voor het bestaande paritaire model. Eén
van de beweegredenen voor deze modellen is dat straks over
de invoering van het reële pensioencontract kan worden
beraadslaagd door deskundiger fondsbesturen, waarin de
onderscheiden doelgroepen onderling beter
vertegenwoordigd zijn.
Het ligt in het voornemen van staatssecretaris Klijnsma om
‘haar’ wetsvoorstel eerder in werking te laten treden dan de
Wet Koser Kaya/Blok. Laatstgenoemde wet is in het
wetsvoorstel overigens geïntegreerd, zij het niet volledig.
Door de inwerkingtreding van de Wet Koser Kaya/Blok te
bepalen op 1 juni 2014 dwingt de staatssecretaris zichzelf
haar wetsvoorstel tijdig door het parlement te loodsen. In het
verband van de governance wordt tenslotte aangegeven dat
de Pensioenfederatie werkt aan een herziening van de
STAR-principes voor goed pensioenfondsbestuur.
Toezicht
DNB voerde in het onderhavige verslagjaar weer enige
themaonderzoeken uit. Onderzocht werden onder meer de
risico’s van commercieel vastgoed en uitbesteding, alsmede
de effectiviteit van het bestuur. Ook de AFM verricht naast
zijn toezichttaken onderzoek. Een en ander komt op een
tijdstip dat de toezichtkosten en dus de uitvoeringskosten
van pensioenfondsen omhoog gaan, terwijl de overheid
heeft aangekondigd zich te zullen terugtrekken uit de
financiering van de toezichtkosten. De pensioensector maakt
zich al jaren zorgen over de stijging van de laatstgenoemde
kosten.
Bron: AZL
1... ...
Powered by FlippingBook